Algemene absintdiscussie

Even op een rijtje ...

Wittmann (10/22/04 om 12:07:48):

* Van de absint die heden ten dage geproduceerd wordt kan men niet gaan hallucineren, enkel dronken van worden.
* In de absint van nu zit er een veel kleinere concentratie thujone dan omstreeks 1900.
(Verbeter me indien ik het verkeerd voor heb).

Het feit dat men vroeger hallucinerde van absintconsumptie is te wijten aan:
A. Een hogere thujonconcentratie,
B. Het gebruik van nog een andere stof die men druppelde op de suiker (zie o.a. de film "From Hell")

Is A of B, of zijn beide correct?

 

Helfrich (10/22/04 om 19:34:41):

Wittmann schreef:

* Van de absint die heden ten dage geproduceerd wordt kan men niet gaan hallucineren, enkel dronken van worden.

Als men zich een delirium drinkt, kan men gaan hallucineren.

* In de absint van nu zit er een veel kleinere concentratie thujone dan omstreeks 1900.
(Verbeter me indien ik het verkeerd voor heb).

Voor zover bekend bevatte de absint destijds niet per se meer thujon. Er waren mogelijk variëteiten met 60 mg/l of meer, maar in de regel bevatte de absint toen veel minder thujon dan de z.g. thujonrijke variëteiten van heden ten dage (zie referenties op http://www.groenefee.nl/thujon.html ).

Het feit dat men vroeger hallucinerde van absintconsumptie is te wijten aan:
A. Een hogere thujonconcentratie,

Nee! Zelfs als de thujonconcentratie vele malen hoger was geweest, zou men er niet van gehallucineerd hebben. De kwestie van de dosis hebben we hier reeds tamelijk uitgebreid toegelicht (zie b.v. de bijdragen van sixela). Bovendien is thujon niet hallucinogeen (al zal schade aan het zenuwstelsel mogelijk tot hallucinaties leiden, maar zoals we hebben gezien zal thujonvergiftiging daar niet vlug de oorzaak van zijn).
Als men van absint hallucineerde, dan was dat omdat men zich een delirium had gedronken of omdat men vergiftigd was door bestanddelen als koperzouten in slechte absint.

B. Het gebruik van nog een andere stof die men druppelde op de suiker (zie o.a. de film "From Hell")

Leuk om een 'gotische' sfeer op te roepen, maar aan absint werden geen hallucinogenen toegevoegd en er werd niet geflambeerd. Misschien werd er door een enkeling laudanum in gedruppeld, maar voorbeelden daarvan zijn mij volstrekt niet bekend.

Is A of B, of zijn beide correct?

Nee.

 

sixela (10/22/04 om 21:24:34):


* In de absint van nu zit er een veel kleinere concentratie thujone dan omstreeks 1900.
(Verbeter me indien ik het verkeerd voor heb).

Als je het over kwaliteitsabsint hebt, heb je het verkeerd voor. Alle stalen die onderzocht zijn (enkele Pernod Fils, Berger, en Edouard Pernod) bevatten nu 2-10mg/l thujon.

Als je het over darmenvreter hebt -- die heeft de tand des tijds niet doorstaan, maar aan de plantenhoeveelheid kan men besluiten dat die waarschijnlijk nooit meer dan rond de 100mg/l heeft bevat, en eerder maximaal  60mg/l. Een slechte kwaliteit van de alsem (met veel stelen) en een deel van de drank rechtstreeks uit een maceraat putten (ongedistilleerd en dus goedkoop, maar ook heel slecht van smaak; zie "Absinth, King of Spirits") kan de hoeveelheid thujon doen toenemen.

Meer dan 100-130mg/l, en dan moet je meer dan 5kg absint gaan gebruiken per 100l (niet erg waarschijnlijk, gezien zijn prijs), zelfs bij volledige extractie van de oliën uit alleen de slechtste delen (met het minste smaak en het meeste thujon) van de plant.

Zelfs van 130mg/l thujon ga je niet trippen - om de NOEL te bereiken als je 60kg weegt en zoals een muis reageert, moet je daar 5l (!) van drinken.

Minimum 2,25 liter zuivere alcohol (absinthe ordinaire à 45°) voor 6 liter bloed is terug wel wat veel om de effecten van de alcohol niet te voelen boven die van thujon.


Het feit dat men vroeger hallucineerde van absintconsumptie is te wijten aan:
A. Een hogere thujonconcentratie,

Zie boven. Dat is een fabeltje dat in stand wordt gehouden door diegenen die drek produceren en via thujonemarketing drek willen verkopen, drijvend op de bij een bepaald publiek populaire aura van absint als iets gevaarlijk en psycho-actief.


B. Het gebruik van nog een andere stof die men druppelde op de suiker (zie o.a. de film "From Hell")

Er zijn geen historische aanwijzingen voor het courant gebruik van laudanum in absint, en laudanum was gewoon veel te duur voor de arbeidersklasse die zich met absint bezatte.

Die film combineerde twee veel gebruikte middeltjes om dat allemaal meer het cachet van een drug te geven, dus voor het dramatisch effect; daarbij, laudanum zou eerder een sedatief effect hebben.

Is A of B, of zijn beide correct?


Geen van beide. Men hallucineerde door een overmatig gebruik van alcohol. Zelfs "The Lancet" becommentarieerde in de 19de eeuw de artikels van Magnan over 'absinthisme' door er op te wijzen dat alle symptomen die hij beschreef in de Engelse literatuur al waren opgegeven bij alcoholvergiftiging geobserveerd bij patiënten in Engeland (waar gin de grote boosdoener was).

Natuurlijk was absint inderdaad een grote boosdoener: er waren veel alcoholici bij de arbeidersklasse, en die gingen natuurlijk op zoek naar het strafste en goedkoopste alcohol dat ze konden vinden. In Engeland was dat gin, in Frankrijk toen absint (die beide dranken waren industriële producten, waarvan de (slechte) massa op basis van bietenalcohol en graanalcohol werd gemaakt).

Ik heb de Nederlandse literatuur niet bekeken, maar het zou me niet verwonderen dat slechte jenever hier ook dienst deed als voer voor alcoholici.

Ah, op  bijvoorbeeld http://www.st-pol.be/historieknl.html :


De jeneverproductie werd in de 19de eeuw geïndustrialiseerd door de introductie van stoomgeneratoren, stoommachines en de stookkolom (continu productie). Tevens werden goedkopere grondstoffen aangewend, zoals suikerbieten, melasse, aardappelen, maïs, enz. Daarnaast werden het versuikeringproces evenals de vergisting geoptimaliseerd dank zij het werk van onder meer Pasteur e.a.

Eind 19de eeuw ontstonden grootschalige stokerijen die goedkope alcohol - meestal uit suikerbietenmelasse - produceerden. Deze werd meer en meer gebruikt voor het produceren van jenever, waardoor die zijn typische graansmaak verloor. De goedkope jenever was vooral gericht op de populatie van de arbeiders en het overmatig gebruik leidde tot wantoestanden, zoals alcoholisme, armoede, enz.

De landbouwstokerijen verzetten zich tegen deze tendens en benadrukten dat hun jenever bereid was volgens het “vieux système”, d.w.z. op basis van graan. De concurrentie was echter te sterk en mede door de opkomst van artificiële meststoffen zijn de meeste landbouwstokerijen dan ook verdwenen.


dat komt nogal overeen...

Vandaag heb je Everclear en vodka in de VS die spotgoedkoop zijn voor mensen die zich per se willen bezatten - gelukkig zijn de accijnzen op 95° alcohol hier wat hoger...

Van gematigd absintgebruik ga je niet hallucineren - voor de goedkopere absint opkwam en de wijnindustrie klappen kreeg (en probeerde het marktaandeel dat ze begon te verliezen aan de goedkopere absint te heroveren) was de drank voorbehouden voor aan de begoede burgerij, en voor 1860 kraaide er dan ook geen haan naar de nefaste effecten van de drank - en dat van 1792 tot 1860.

Daarna begon Magnan in zijn asiel van Sint Anne zatlappen te ontvangen en ging de bal aan het rollen.

 

GroeneFee (10/23/04 om 00:39:44):

Meneer Wittmann, mevrouw Truus, begint het allemaal een beetje inzichtelijk te worden? Daar is het ons immers om te doen.

 

Wittmann (10/25/04 om 18:57:02):

Idd, veel inzichtelijker nu. Eindelijk ....

 

Cindy (10/27/04 om 13:31:59):

hallo,

ik moet voor het vak ANW informatie zoeken over absint.
Daarvoor deze site natuurlijk uitermate geschikt. Toch kan ik een bepaald ding niet vinden. Ik moet namelijk ook een wetenschappelijk stuk verwerken in mijn presentatie. maar dat wetenschappelijke kan ik niet vinden.

Weten jullie misschien waar ik deze informatie kan vinden? Of heeft iemand hier misschien informatie voor me?

Groetjes, Cindy

 

Z.v.E (10/27/04 om 14:20:56):

enkele linkjes:

http://www.feeverte.net/thujone.html
http://www.emmert-analytik.de/absinth.htm
http://www.oxygenee.com/absintheFAQ1.html

deze sites geven waarschijnlijk ook weer genoeg koppelingen

succes

 

GroeneFee (10/27/04 om 14:58:03):

Cindy,

Het is beter om voor zo'n vraag een nieuw onderwerp te beginnen.

Op de thujon-pagina geven we een aantal referenties. De meeste artikelen zullen probleemloos op te vragen zijn bij een universiteitsbibliotheek. De EC-publicatie biedt een aardig overzicht van recent onderzoek naar thujon. Deze is online beschikbaar.

 

sixela (10/27/04 om 22:47:39):

Cindy schreef:

Ik moet namelijk ook een wetenschappelijk stuk verwerken in mijn presentatie. maar dat wetenschappelijke kan ik niet vinden.


Welke wetenschap?

Deze?

http://www.emmert-analytik.de/DLR_100_9_S352-356.pdf

Of de pseudowetenschap van de 19de eeuw?

 

Helfrich (10/28/04 om 17:15:53):

Wat wil Cindy nu eigenlijk wetenschappelijk onderbouwen? De Emmert-studie toont aan dat er in de onderzochte absint bar weinig (alfa-)thujon zit (en dat massaspectrometrie een handig hulpmiddel is om dat vast te stellen). Uitgaande van dat gegeven volstaat een verwijzing naar de NOEL om te concluderen dat de farmacologie van thujon in relatie tot absintconsumptie volstrekt irrelevant is.

 

Helfrich (06/21/05 om 14:08:26):

Helfrich schreef:


Misschien werd er door een enkeling laudanum in gedruppeld, maar voorbeelden daarvan zijn mij volstrekt niet bekend.


Maar ze zijn wel te vinden, zoals hier bij de gebroeders Goncourt:

Et ma foi, je me suis mis à son régime et si, par hasard, nous prenons une absinthe, nous la prenons au laudanum.
E. et J. DE GONCOURT, Journal, sept. 1885, p. 490.

http://atilf.atilf.fr/Dendien/scripts/tlfiv5/displayp.exe?21;s=1403808150;i=ft-1-2.htm;;

(gevonden via hv-forum)

 

Helfrich (12/06/05 om 10:58:36):

Helfrich schreef:

omdat men zich een delirium had gedronken of omdat men vergiftigd was door bestanddelen als koperzouten


       [b]Dorrestijns rondeel[/b]

       Wie zijn medemensen kent,
       die slikt geen vitaminepillen,
       maar strychnine zou hij willen,
       die ernstig zijn gezondheid schendt.
       Wie zijn medemensen kent,
       hij nam giftig moederkoren,
       zou lachende de doodsklok horen.
       Wie zijn medemensen kent,
       die ziet men heus geen appel schillen,
       die slikt geen vitaminepillen,
       maar kopergroen, sulfaat, carbid,
       en een doodsstrijd had hij niet:
       die is een fluitje van een cent
       voor wie zijn medemensen kent.


       Hans Dorrestijn (1940)
       uit: Huiselijke Omstandigheden (1986)

 

Algemene absintdiscussie